Esete válogatja.
Sokszor jó ha előbb lakva ismerik meg egymást a fiatalok, s ha rájönnek, hogy mégse olyan erős a lángolás, hát jobb ha nem házasság után derül ki, s akkor kell válni.
(Mondjuk én nem kapkodtam el, már félidős baba-várósan költöztem össze kedvesemmel,de ezért se vetettek rám követ, mondjuk a babához való gratulálás után a második gondolat a házasságkötés kérdése volt mindenkinek, de „mindennek rendelt ideje van”.)
Kinél így, kinél úgy.
huh, ez megint kényes víz (nem elektronikus).
a választ nem kötelező elfogadni: de a Biblia nem arról ír, hogy költözz össze, majd kiderül, ha bejön, jó, ha nem, nem…
Szeretnék én is hozzászólni a kérdéshez! Tudom,hogy a véleményem sok mindenkit felháborít majd.De úgy vagyok vele,hogy „akinek nem viszket a füle” az egyetért velem.Vagyis az,aki igazán az Úrat követi.
Ezt az igét szeretném bevezetőnek:
„…Írtam nektek ifjak,mert erősek vagytok,és az ISTEN IGÉJE megmarad bennetek,és meggyőztétek a gonoszt” (1 János 2,14)
Nem igazán az összeköltözésre szeretnék kitérni.De amit leírok az megadja a választ sokmindenre.Valójában a házasságot emelném ki.Ugyanis ez az ember egész életére kiható döntés!Főleg egy hívő embernek!!! Nem mindegy,hogy hogyan cselekszik már a házasságkötés előtt!!!! Két lehetőség van.Vagy „próbálom” én magam megkeresni a hozzám illőt,vagy az egészet Istene bízom. Ami az elsőt illeti,nos …. Én is úgy viselkedjem mint a Világ és „kipróbálom” a házasság előtti életet? De akkor miben külömbözik egy hívő fiatal a világitól??? További kérdések: Helyes-e ha a hívő fiú/lágy „járnak”,mint a világiak és ha megunják (kiszeretnek egymásból) egymást,akkor ott a másik???
Nem jön be!Nem baj!Van másik!!!! Hogyan képviselhetem így az Urat???
További kérdés! Nem paráznaság az,ha már kívánsággal tekintek egy fiúra/lányra?
A helyes,ha mindenben Isten igéjét követjük!!!!!
A Bibliában sok példa van,mely megmutatja a helyes utat egy hívő fiatalnak.És itt szeretnék kitérni arra,hogy jó ha az Úrra figyelünk!!!!!!!!
Izsák és Rebeka történetét szeretném leírni! Tudom,hogy ismeri mindenki .Csak az a kérdés,hogy komolyan veszi-e?Hiszen nem véletlenül íródott le!
1 Mózes 24,1-9 Ennek a résznek azt a címet is adhatnánk,hogy NEM MINDEGY,HOGY KI LESZ A FELESÉGÜNK/FÉRJÜNK.Láthatjuk,hogy Isten VEZETI a férfit Rebekához.Itt van a hangsúly!!!!Isten vezetése.Meg kell győződni arról,hogy valóban ezt a fiút/lányt Isten akarja házastársamnak. Az igazá hívő lányoknak és fiúknak ez a legfontosabb.Nem az,hogy milyen daliás vagy csinos a másik.Komoly átadott életű legyen!!!.Nem elégszik meg azzal,hogy a másik azt mondja,hogy : „Nekem az Úr azt megmutatta,hogy te leszel a feleségem!” Teszem itt hozzá azonnal,hogy a fiú szívében kell elsőnek eldőlni a házasság kérdésének.
Honnan tudom,hogy ő az igazi? Megnézem a másiknak az életét.Odaszentelt az Úrnak? Talán itt kellene kezdeni mindenkinek!!! Izsák szolgája is ezt tette.Bár ő előtte jelt kért Istentől.De most nem erre tenném a hangsúlyt! Mit látott a szolga? Azt,hogy Rebeka szolgálatkész,önfeláldozó és önzetlen.Ugyanis erre szükség van a házasságban és a gyermeknevelésben!!!! Amúgy nem is alkalmas az a lány és (teszem hozzá a fiú) a házasságra. Annak kell kidomborodni,hogy:
„Mindenemet odaadom majd,és mindet megteszek a férjemért, családomért,a gyermekeimért!”
Rebeka szívében is eldőlt a válasz! Hozzámegy Izsákhoz,pedig még nem is látta!!!
Lefordítva ezt a mai „modern” időkre és gondolkodásra. Rebeka nem ismerte Izsákot!!!! Sok fiatal pedig igencsak „megismeri” egymást a házasság előtt. Sajnos ez sok hívőnél így van!Úgy vannak vele,hogy együtt élek vele,hiszen lakva ismeri meg egymást az ember!!! Mit mond erre Isten? Rebeka is lakva ismerte meg Izsákot? Nem! A bizonytalanba ment!-monják sokan. Ezt látja az,aki nem Isten vezet!!! Ha az Úr vezet,akkor más a helyzet. Hiszen bármi is jön a házasság ideje alatt, el tudom mondani nyugodt szívvel ezt a fiút/lányt az Úr adta.Bármilyen nehézégek lépnek is fel,az Isten által kiválasztott társsal ezt meg tudom oldani.
Mindenkinek megvan a Rebekája és Izsákja! Az Úrtól kell kérni!
A hívő párt egy hármas kapocs köti össze.Az első és legfontosabb az Úr. Ő a garancia a házasságra! Terészetesen az is fontos,hogy két fiatal „közös hullámhosszon” legyen (mai szóval mondva) és hogy vonzódjanak egymáshoz. A világba jobb esetben ez utóbbi kettő van meg.Rosszabb estben csak a testi vonzalom.De erre nem lehet egy házasságot építeni!Nem véletlen a sok felbomlott család és házasság mostanában.A legnagyobb baj,hogy ez már a hívők között is felütötte a fejét!!! Nem jön be ezzel a házasság! Nem baj! Van másik! Kérdezem:Miben különbözik akkor a „hívő házaspár "a világitól? Semmiben!!! Példa kell,hogy legyen mindenkor az életünk! Ragyogjunk "mint sötét éjszakában” a csillagok!!!Hiszen az Úr követei vagyunk ezen a Földön!!!
Kérdezek valamit? Nálatok az istentiszteleten soha nem beszéltek arról,hogy milyen egy hívő lány vagy fiú? Milyen „kapcsolat” lehet két fiatal között a házaság előtt?
Sokan nem veszik komolyan a házasság előtti tiszta életet! Még a hívők sem!
sajnos nem veszik.
mint tudjátok én nem az összecuccolás, összefekvés pártján állok.
nem leszel egyiktől sem okosabb….
Márk (marcus_christianus)
2010. február 13., 21:19
szerintem nálunk elég gyakran előkerül az erkölcs, csak egyrészt az evangélikus nem mereven dogmatikus (bár nem is szkeptikus: sosem állítja, hogy 100 %-ig igaza van az etika terén, mert a létező és működő lelkiismerete megfékezi, nehogy felesleges lelkifurdalást okozzon néhány kegyes, istenfélő, hívő és nem-teológus fiatalembernek, akiket könnyebben félre lehet vezetni), másrészt pedig nem az ÓSZ lapjaiból próbálja kifacsarni az aktuálszociológiai kérdésekre a hajszálpontosnak vélt válaszokat, mert az euroatlanti kultúrára közvetlenül nem lehet alkalmazni az ókori zsidó erkölcsi törvényeket – na jó, azért régiónként, gondolom, változó a helyzet, itt-ott elszórtan lehet számítani tapsviharra és röhögő-, vagy inkább sírógörcsre, amikor azt látja az ember, hogy vannak, akik meggyalázzák a Szentírást éppen a nem várt, ellenkező irányból
és akkor már hallom is vocativus masculinum singularisban, hogy: „Marcus, te liberális”, pedig én csak szurkolni szeretnék a közben tulajdonképpen elfeledett párnak, a kérdés alanyainak, hogy ha szeretik egymást, és készen állnak erre a nehéz, felelősségteljes, de kétségkívül izgalmas feladatra, akkor költözzenek össze, mert a lélek dolgait sem lehet szigorú szabályokhoz kötni
Nos így is ki lehet magyarázni a dolgokat! Csak egyről ne feledkezzünk meg! Ami még a „szeretik egymást”-nál is fontosabb! Isten szava,amely mindezen felül van (ami egyesek szerint szigorú szabály).
Márk (marcus_christianus)
2010. február 13., 21:30
el se tudjátok képzelni, mennyire várom már az összeköltözést, és mennyire félnék tőle mondjuk úgy 3-4 év együtt-járás után az együtt-éléstől: Istennek tetsző, tiszta életben
és úgy látom, a két vélemény a célban egyetért, csak a módban nem
ha leválasztjuk az ókori zsidó alapokat a kereszténységről, akkor egy érthetetlen vallást kapunk.
azok a törvények állandóak, mint ahogy Istenünk is az. Maga Jézus is megerősítette ezt:nem azért jöttem….
teljesen mindegy hol élünk az a 10 itt is ott is megítél mindannyiunkat
szerintem.
Márk (marcus_christianus)
2010. február 13., 21:31
természetesen: Isten eleven szava, ami meg is ítél minket amellett, hogy le kell fordítani mai nyelvre: erre teszünk itt együtt kísérletet! szerintem nagyon izgalmas!
Márk (marcus_christianus)
2010. február 13., 21:33
köszönöm Zsolt, ez nem volt egyértelmű a soraimban, a szenvedély miatt – egészen pontosan arra gondoltam, amit maga Jézus is kétségbe vont: nem a törvény igazságát, hanem az értelmezését, a szőrszálhasogatást, ami a lényegtől eltaszít minket
imádkozni kell ezért szüntelen, hogy se mások, se magunk ne álljunk „a vétkesek útjára, és nem ül a csúfolódók székére”
nézd, ha valakivel egy testté váltál, elhagyhatod-e Jézus szerint?
Jézus az emberi törvények , előírások ellen lépett fel: ti azonban….
ha azt mondjuk, hogy ugyan már a XXI században, vagy hát ez itt kérem Európa….
akkor ugyanilyen emberi előírásokat, törvényeket huzunk elő a farzsebünkből.
Ezekre az ÚR válasza ugyanaz a 2000 évvel ezelőtti elutasítás lesz.
Márk (marcus_christianus)
2010. február 13., 22:43
közvetlenül (pl. szó szerint véve) lehetetlen és szerintem egyenesen kárhoztató alkalmazni a mi kultúránkban bizonyos törvény-értelmezéseket, amiket emberek írtak le a Bibliába (időben és térben) több „réteg”-ben (tehát nem is törvény), ehhez határozottan ragaszkodom
közvetett módon már egészen más a helyzet, megint egy csónakban evezünk: mivel az Úr szava ma is eleven, a 21. században megadja nekünk a lehetőséget, hogy lefordítsuk, és ezt az eseményt egyáltalán nem úgy képzelem, mint puszta teológiai okoskodás, hanem egyszerűen beláttam: érthetetlenek bizonyos történetek, versek, képes irodalmi és költői alakzatok kommentár, prédikáció, igemagyarázat nélkül – ez nem arról szól, hogy az Ige alkalmazkodik hozzánk úgy, ahogy a mi érveinknek és ellenérveinknek kényelmes 2010-ben, dehogy! nekünk kell megaláznunk a megszentelő igazság előtt, mégis, ebből fakadhatnak szép felfedezések az igazság keresése közben: a „fordítás” egy kulcsfontosságú momentum: alatta nem pusztán filológiai, exegetikai munkát értek, hanem igehirdetést, az egyházban és egyházon kívül
neked nyilván erre sokkal nagyobb rálátásod van, hogy mik az igazán érdekes példák, Ószövetségből, Újszövetségből egyaránt
Sajnos, nem tudom, mi a válasz mai kulturális viszonyok/a Biblia egyetemessége kérdésében. Az én véleményem az, hogy összeköltözni/lefeküdni házasság előtt ugyanúgy nem érdemes, mint a szülinapi tortát megenni a születésnap előtt két héttel. Emellett parancs is van, meg egyebek… Meg kell találni, mint mond Isten.
Márton! Azt nem kell keresni,mivel Istennek egyértelmű erre a kérdésre a válasza!
Lehet bárhogy csavargatni/kifodítani ISTEN SZAVÁT a lényeg egy.Nincs összeköltözés házasság előtt!!!!
Majd folytatom !Most mennem kell! Gyülekezetbe járok,ahol a tiszta evangéliumot hallhatom! Hála legyen ezért az Úrnak!!!!!!!!!!!!!
Márk (marcus_christianus)
2010. február 14., 10:43
számomra nem egyértelmű, évek óta nem találom ezeket a tiltásokat… de ha egyszer megtalálom őket, egyet fogunk érteni! addig is részemről a megközelítő válasz ilyesmi lenne „a mai kulturális viszonyok/a Biblia egyetemessége kérdésében” a témánál maradva
ki állítaná azt, hogy bárki elkárhozik, aki szereti a véres steaket? az ÓSZ világosan tiltja a véres húst fogyasztását – kérdezem: szegény steak-kedvelők megszívták? dehogy! az ókori zsidó ember úgy gondolkodott sok kánaánihoz képest, hogy a vér egy nagyon szent dolog, mert összefügg a lélekkel – a lélek pedig Istené, így a vér is… miért alapoznánk étkezési szokásokat az ÓSZ nagyon szép és találó, de mára fiziológiai értelemben érvénytelen elképzelésekre? és ha jól emlékszem, az ÚSZ-ben is előkerül a kérdés Korinthusban, mert ahogy régebben, a Mediterrán világban a vér a kultikus cselekedetekkel függ össze, akárcsak a szexualitás, a törvények tiltó megfogalmazásából, Pál érveléséből simán erre lehet következtetni – tévedett bármiben is a Biblia? ugyan már, nem ezt állítom, ennyire azért nem vagyok részeg liberális… ma nem a vér az Isten ellen elkövetett paráználkodás „állítmánya”, hanem más, ti szebb példákat tudnátok hozni a pénz, szcientológia, hatalmaskodás mellett, és mondjuk Dávid királysága óta felfedeztünk néhány dolgot az ember élettanában, például, hogy a vér teljesen anyagi. ezért „le kell fordítani” a vérrel kapcsolatos ószövetségi kijelentéseket és kultikus cselekedeteket, de mondjuk egy joddal vagy egy iótával sem csorbítja a test felszentelését követelő Isteni parancsok és rendeletek tényét
végül kérdezem: miért nem beszél senki a vérbosszúról? az „engedélyezett” gyilkosságokról? a menedékvárosokról? – ezek úgy elvesznek a homályban… pedig ezek az „egyebek” és „parancsok” is benne vannak a nagyon-nagyon bonyolult mózesi irodalomban, ahol együtt van Törvény és a Törvény-értelmezés: válaszoljatok, kérlek: szabad-e ölni vagy nem? lehet-e jogos egy vérbosszú? mit válaszol a Deuteronómium? mert szerintem nem egyértelmű, hacsak nem tisztázzuk a dolgokat a Hegyi beszéd néhány versével, mert mondjuk egy állam jogalkotásában nem mindegy, hogy a Tízparancsolatra, vagy annak értelmezésére alapozunk, nem?
sajnálatosnak tartom, hogy olyan részletekkel kell gyötörni a fiatalok lelkiismeretét, amik közvetlenül valószínűleg nem befolyásolják Isten előtti tisztaságunkat (pl. késő-gyermekkori szexuális tartalmú álmok, serdülőkori testi jelenségek, táplálkozás), szemben sokkal fontosabb Isten-tiszteleti elemek hangsúlyozásával… és igen, válllalom: vannak ókori zsidó törvény(értelmezés)ek, amiket én nem vállalok, nem vállalnék akkor sem, ha zsidókeresztyén lennék, és mielőtt valaki rosszra gondolna, nem azért, mert elvetem az ÓSZ-et, vagy zsidógyűlölő vagyok – hanem azért, mert vannak olyan igék, amik nem rám vonatkoznak, ellentétben pl. a Zsoltárok könyvével, és azért is, mert nagyon, de nagyon szeretem a disznóhúst (na jó, utóbbit nem gondoltam komolyan!)
az álláspontom idáig „fejlődött” – kiviláglik belőle, hogy az ószövetségi teológia nem az erősségem, a téma szempontjából gyenge példákat tudtam hozni, de nem csak az ÓSZ-től távolíthat el minket egy rossz magyarázat, vagy amit az előbb, fent írtam nektek, hanem Istentől is, úgyhogy tessék óvatosnak lenni :-)
Márk (marcus_christianus)
2010. február 14., 11:14
(még soha nem ettem steaket, de) kávézás közben eszembe jutott nekem is egy hasonlat, csak nem tortával: nem érdemes kivenni a sütőből a húst, amíg véres, mert már a gondolattól is hányingerem van, hogy a jó öreg marha vagy disznóhúst nem félig ropogósra sütve kéne megennem, de van, aki így szereti, nem fog elkárhozni – legfeljebb nem egy asztalnál eszünk a látvány miatt, mert szeretnék jóízűen étkezni
de ahogy a torta és a steak esete sugallja, nem egyértelmű vallási útmutatások alapján hozott döntések ezek, mert nem Palesztinában élünk a Kr. e. I. évezred megfelelő szakaszaiban – a cél, amit mindnyájan együtt áhítunk a zsoltárossal, Mózessel, Ábrahámmal, a törvénytudókkal, farizeusokkal, az apostolokkal, nem más mint az Isten előtti (tesi és lelki) tisztaság, nem? csak Jézus óta talán megváltozott a liturgia, csakis így ezzel a feltételezéssel nyilatkoztam fent is
Szerintem sem attól lesz valaki jó keresztény,hogy külön él a Kedvesétől.Bizonyos helyzetekben ez lehet a jó megoldás. Én magamat nem tartom még elég érettnek egy ilyen húzásra,de akkor sem tartom kizártnak…
A Biblia Isten szava.Mely mindenkinek szól! Természetesen vannak olyan részek,melyek csak a zsidó népnek kellett betartani! De ennek ellenére az ószövetségi részek is vonatkoznak a HÍVŐ emberre.Itt nem is igazán a törvényekről van szó. Hanem arról,hogy életünk olyan legyen,ami tetszik az Úrnak! És amit a Biblia (Isten szava) említ,az azért íródott meg,hogy az életünk szent legyen.Hiszen Isten is erre kér:"Szentek legyetek,mert én szent vagyok!"A szentségbe pedig nem fér bele a házasság előtti nemi élet.Mivel ez már paráznaság! És mint minden bűnnek,ennek is lesz következménye. Aki pedig másképp értelmezi Isten szavát és a maga kívánságai „kielégítésére” használja fel,nos …. Ne teszem fel a kérdésemet,de ebből azonnal jön egy újabb. Akkor miben különbözik „Isten gyermeke” ettől a világtól? Hogyan várhatjuk el,hogy egy világi embert eljuttasunk Istenhez? Mit fog látni? Jé,hiszen ezek ugyanazt csinálják,mint a világban!!! Minek jöjjek Istenhez,hiszen ők sem különbek,mint én.
Rosszabb esetben bemegy az istentiszteletre és szép lassan a világ beszivárog a hívők közé. És ott ül egy csomó „újjászületett” ember. Majd egy szép napon már nem is az Úrról szól a szolgálat!!! Csak annyi,hogy érezzük jól magunkat! Az egész egy show műsor lesz!!! Mikor pedig kilépnek a templomból,úgy folytatják életüket ,mint ahogy a világban élők!
Jézus Krisztus előtt semmilyen bűn nem állhat meg!Legyen az kicsi vagy nagy! A hívő embernek TÖREKEDNI KELL,hogy tiszta és szent életet éljenek. És ez nem a fiatalok gyötésére van!!!!!!!!! Isten szava! Semmi se györelem,ha Isten kérését teljesítem! Ja! Igen ha pl.a paráznaság bűnébe esem,mehetek az Úr el.Megbánom,megvallom és elhagyom.De vajon Isen jó szemmel fogja nézni,ha továbbra is bűnben élek? Mindenki válaszolja meg saját magának! Mikor Isten kér minket valami megtételére az nem lehet nehéz,mert Ő ad hozzá elég erőt,hogy véghezvigyem!!!!
Márk (marcus_christianus)
2010. február 14., 12:58
@marc: nagyon nehezen tudom megfogalmazni, amit szeretnék mondani – amikor ezt a mondatot először hallottam, először nagyon meglepődtem: a keresztyén ember, a keresztyén vallás(gyakorlat) tulajdonképpen nem „több”, „értékesebb” más vallásnál, más embernél, ha történetileg, az emberi intézmény, az Ádámban és Évában eredendően bűnös egyén szintjén tekintjük – Pál ezt nevezi Isten haragjának
akkor már egészen más a helyzet, ha feltesszük a kérdést: miről tesz bizonyságot a keresztyén vallás, mi a keresztyén ember hitének tartalma? nincs más ilyen Isten a világon, nincs más ilyen isteni szeretet! ebben a tanúságban/tanúskodásban vagyunk egyedülállóak, én így látom, mit szólsz ehhez?
pont azt kéne látni a kívülállóknak, hogy mi nem vagyunk Istennek elkülönített szentek a templomban, hanem ugyanolyan, gyorsétteremben étkezős, villamoson utazós, csokit tonnaszámra fogyasztós, néha udvariatlankodós és káromkodós, gyakran mérgelődős, híradókat rendszeresen nézős, moziba járós és aggodalmaskodós, egyszóval ebben a világban létező és élő, eredendően bűnös, bár – ami a világtól valóban elkülönít minket, de immár nem rituális tisztasági értelemben, hanem mustármagként, kovászként, lámpásként, stb. – Isten kegyelmére teljesen ráhagyatkozó emberek, egyszerre igazak és bűnösök, akik hitük gyümölcseiért és a bűnös megtéréséért imádkoznak, mert Isten a bűnt gyűlöli, nem a bűnöst! ha megkapjuk a kegyelmet, mit árthat nekünk e világ Fejedelme? a báránybőrbe bújt farkasok, a szentes képmutatók? SEMMIT! :-)
a házasság előtti nemi életről tisztelem, amit gondolsz, akkor is, ha nem értek vele egyet, mert jómagam ezt az egyén lelkiismeretére bízom, mivel a pontos választ nem találom a Bibliában – csak annyit engedj meg kérlek, hogy a „paráznaság” szót megvilágítsam egy másik szemszögből: feljebb írtam, hogy sokszor megfeledkezünk a szó másik, sokkal mélyebb jelentéséről, miszerint Isten népe a menyasszony képében megcsalja az Urat egy másik istennel… én attól félek, ha a paráznaság szó értelmét leszűkítjük a nemi élettel kapcsolatos dolgokra, elfordítja arcunkat a kereszttől: ezért örülök nagyon annak is, amit a másik „oldalról” hallok, hogy a szexualitás valóban LEHET a másik isten, amivel megcsaljuk Teremtőnket: ezek után kérdezem: nem lehetséges, hogy ez bűn, tisztátalanság, paráznaság a házasság intézményét képes belülről is rohasztani? a szentnek képzelt házasságban, amit Isten nem is szentel meg…
és a gyötrés ige használatáért bocsánatot kérek, ha erős volt, és az olvasat bárkit megbántott: Luther volt rám nagy hatással, akihez hasonló módon rengeteg gyötrelmen keresztül mentem a tisztátalanság értelmezése miatt
Vétkezzünk,hogy a kegyelem még nagyobb legyen? Távol legyen! Bocsi pontosan kapásból nem tudom idézni Pál apostol mondatait.De a lényeg,hogy a kegyelemben élőknek kerülni kellene minden olyan helyzetet,ami a bűnbe viszi.
Isten nem kegyelmez annak a kereszténynek,aki már ismeri az igazságot és mégsem úgy él.Bár megmentett és Hozzá fog jutni,de nem mindegy hogyan.
Az engedetlenségnek következnényei vannak. Az első Isten haragja.
Majd az ilyentől Isten elrejti arcát!Gondolj csak Dávdra!Mi volt neki a legfontosabb:Zsolt 27,9 Isten jelenléte (Zsolt 143,6-7;2 Kor 4,6)
Majd a következő lépése Istennek:engedi az embernek ,hogy a saját kívánságai szerint járjon.Ez a veszedelembe vezető út!!! ( Kicsi vagy nagy bűn,mindegy).
Mi meg vagyunk különböztetve minden más néptől!!!!!!! Itt van a lényeg! Az Úr gyermekei vagyunk,az Ő családjában élünk.Nekünk pedig egyetlen feladatunk van:"Legyünk az Ő kegyelme dicsőségének a magasztalására!!!!" Vajon,hogyan lehetséges ez,ha sok „hívőnek” ez nehezére esik! Nem gondolunk ilyenkor arra,hogy Isten a legdrágábbat adta,hogy megmentsen téged,engem…? És mi mit teszünk? Ragaszkodunk saját elképzelésünkhöz,vágyainkhoz,….magunkhoz.Nem adjuk át teljesen Neki az életünket.Fél szívvel szolgálni pedig Őt nem lehet! Vagy teljesen az Övé vagyok,vagy sehogysem és elkezdek vallásoskodni! (Bocsánat,de akinek nem inge,ne vegye magára!!!)
Gyönyörű gondolatmenet, kár, hogy így(!) nem alaklmazható. Kimarad belőle, hogy vannak helyzetek, amik szürkék. Nem Isten előtt, hanem mi előttünk. Ezekben a helyzetekben nem tudjuk azt mondani, hogy így vagy úgy dönts,mert emberként nem vagyunk tisztában a jó válasszal.
A ember pedig attól, hogy hívő nem költözik a hívők tökéletes bolygójára, ahol minden Isten rendelése szerint van. Ebben a világban KELL megállnia a helyét, mint hívő és mivel ember és bűnös, így elbukik minden nap. Ez mutatja pont azt, hogy az ember képtelen jónak lenni, hogy állandóan szüksége van Isten kegyelmére, csak így lehet élni. Kegyelemből, hit által! Ezzell nem azt mondjuk, h vétkezz bátran, de ne hidd, hogy hívőként felsőbbrendű vagy, a legutolsónak kell tartanod magad az emberek között a vétkeid miatt őszinte szívvel, különben nem bánod igazán vétkeid! Ez a Jézusi tanítás.
Kár,hogy nem érted a lényeget!Olvasd el a fenti sorokat és ne vitázz,mivel az nem vezet sehova! Sajnálom,hogy ekkora indulatot váltottam ki belőled! Bocsánat!
Mégegyszer mondom:Ne vitázz!!!!!!!
Részemről a vita nem rossz dolog,sőt! De persze,természetesen, ha te nem így érzed, akkor ne folytassuk, nem akarom, hogy sérülés legyen a vége számodra.
Márk (marcus_christianus)
2010. február 14., 14:57
a minénkre akár lehet a végszó :-) én eddig nagyon élveztem, és lehet, hogy még egészen más álláspontot is olvashatunk, új izgalmas távlatokat megnyitva
Én minden pillanatát élveztem! (Ezt ne értsd félre!) Szeretek beszélni az Úrról,mégha más véleményen vagyok is az illetővel.Mindig azt nézem,hogy a másik hogyan él együtt az Úrral! Érdekel a véleménye! Ettől jó egy oldal! Remélem,ha az új Myluther elkészül/átalakul ez nem szünik meg!
hú, akartam ide írni, de nem sikerült. Valahogy egész délután csak töltött a ML, csak töltött, de nem lett semmi. De nem is baj. Mindenesetre,majd ha kicsit megnyugodtak a kedélyek, felteszem a kérdéseimet teológiában nálam jártasabb testvéreinknek… :-) Addig is, jó8, sziasztok!
@marcus_christianus: akkor már egészen más a helyzet, ha feltesszük a kérdést: miről tesz bizonyságot a keresztyén vallás….?
nagyon jó kérdés.
ha ugyanúgy összefexünk férfiakkal, nőkkel, külön vagy egyszerre, összeköltözünk idő előtt gyereket csinálunk, elválunk ….akkor mitől leszünk mások , mint a világ.
mint Noé napjaiban. mindenki élte a kis életét csak az egyetlen igaz nem.
hol világít az a hegyen épült város????
kiváncsian várom hányan kértétek el imádságban az összeköltözést az ÚRtól, és hány hány Áment kaptatok rá.
Márk (marcus_christianus)
2010. február 17., 12:44
@bizz: minden (asszem átlagos, normális, egészséges heteroszexuális kritériumnak megfelelő) gondolatom a képzeletemből származik: mi lenne ha mondjuk 3-4 éve együtt járnék egy lánnyal, akit szeretek, ő is szeret engem (na meg a német barokk kamarazenét), de az ámenre még csak gondolni sem mertem eddig, de biztos kérném Istentől, ha eljön az alkalmas idő, mert ha Jézus nevében kérek valamit, azt megadja Teremtőm – ki tudja, Zsolt, lehet-e ilyet kérni Jézus nevében, mert még mindig azt gondolom, a jó erkölcs önmagában nem tesz minket hegyen épült világító várossá
talán nem kéne a Jakabi, Péteri kérdésbe belebonyolódni, hiszen meg van már a válasz 2000 éve.
hit + cselekedetek, mindkettő fontos.
ha nem hitből építkeznek a tetteid, nem is fognak azok világítani, max téged fényeznek. azt meg minek?
ha négyezer éve fontos volt az erkölcsi , szexuális tisztaság, ha kétezer éve Jézus ismét megerősítette azt, akkor nem biztos, hogy olyan nagyon okos felvilágosult nagyvárosi menőknek kéne mutatkoznunk, akik majd jól megértelmezik és megmondják, hogy hogyis kell mindazt negligálva élni az életet a XXI. században.
rossz hírem van: ugyanazok a törvények mentén.
én ragaszkodtam ezekhez az ósdi kijelentésekhez, törvényekhez és mondhatom nem bántam meg.
te sem bánnád, hidd el.
még ha a 4 év mégoly hosszúnak is tűnik.
Márk (marcus_christianus)
2010. február 17., 17:41
nahát, nem bánnám meg? feltételes módban? – azt hittem, én is ugyanabból az ÓSZ-ből értesültem a törvényekről: ez úgy tűnik nekem, mintha tagadnám a tisztaság fontosságát, éppen böjt(elő)ben, egy elég egyoldalú evangéliumi rajongástól megfertőzve
mindenesetre én is jobbnak (hatékonyabbnak) tartom a keskeny úton járható Józanész-módszert a gőgös felvilágosultság és az itt szigorúan rosszalló értelemben, tehát nem általánosításképpen leírt „kérügmatikus-fundamentalizmus” 2×3 sávos autópályán közlekedő és egyébként (nem is olyan véletlenül) igen nagy népszerűségnek örvendő tévelygéseitől óvakodva, ebben egyetérthetünk, valahol a kettő között lehet az igazság, aminek megfogalmazására ember nem vállalkozhat, csakis a körülírására, de ezek a körülírások jobb esetben mindig kritikára való szomjat, és toábbgondolást váltanak ki a Józanész-módszer követőitől – egyébként én is elég antik kijelentésekhez ragaszkodom, remélem, ez feltűnt…
nem árt néha kételkedni az emberi hagyományokban sem, hozzátartozik az egészséges hithez, én ehhez ragaszkodom, néha nagyon megbánom, aztán rájövök, hogy érdemes volt, mert vagy visszamenekülhettem a kereszt tövébe (mintegy megélt mni-böjt, távol Istentől), vagy pedig rájöttem egy újabb, hermeneutikai siralomházban legalább 2000 éve szenvedő igevers talán nem is valódi, hanem inkább a megközelítő értelmére
Zsolt, egy másik topikra utalva, én is üdvözölném a most már írásértelmezési vagy tradicionálisabb értelemben vett fundamentalista tartalmat, hiszen mint minden értelmezési „módszerre”, erre is nyitottnak érzem magam
az ajánlott irodalmat, ígérem, bepótolom szabadidőmben, mostanában Luthertől kell olvasni törvény-értelmezéseket
kicsit praktikusabb szempontból nézve: érdemes lenne statisztikailag megmérni, hogy hol nagyobb a válási arány, illetve a pár év után „nem vagyok teljesen boldog a házasságomban” kijelentés. egészen egyszerűen azért, mert egészen más oldaláról ismeri meg két ember egymást, ha együtt lakik. ez nem csak a szerelmi kapcsolatra vonatkozik, ugyanúgy belátható egy baráti társaság egy albérletbe költözésekor is.
a hagyományoknak pedig szerintem akkor van értelme, ha az ember nem gyávaságból és lustaságból ragaszkodik hozzájuk. (ergo nem kell gondolkozni semmin, úgyis minden le van írva, hogy mi a jó és mi a rossz.) akkor, illetve annak van értelme, aki megtalálja a magvát, és képes átültetni saját körülményeire.
egyébként szerintem bármely vallást nézve az a helyzet, hogy a magukat hívőnek valló emberek 0.00001 százaléka él a saját szentírása szerint. egy másik jelentős része nem követi a mindennapok során, a maradék (legnagyobb) rész pedig bár azt hiszi, hogy követi, igazából nem a szentírás, hanem annak valamely másik ember vagy embercsoport által történő (bele)magyarázását követi. (vö. marcus 2000 éve szenvedő igeverse) úgyhogy ezzel csak óvatosan.
Márk (marcus_christianus)
2010. február 17., 21:19
a kockázatok és mellékhatások tekintetében olvassa el a Szentírást vagy kérdezze meg teológusát, lelkészét: 10-ből 9 szerint erkölcsvallás [azaz mintegy a Szentírás alapján él/igyekszik élni], a száműzött 1 pedig azt mondja, nem erkölcsvallás, hanem valami más
@tsabeeka: praktikus szemszög nagy ötlet, csak egy valakit hagy ki a statisztikából.
hagyomány: ez valami vicc? hogyan keverted bele a szalszába? 2000 éve már megitéltett még ha azóta folyamatos reneszánszát éli is bizonyos vallásokban.
@bizz az az egy valaki – állítólag – azt szeretné, hogy a családok – a „gyermekei” – boldogok legyenek. persze simán benne van, h rosszul tudom.
a 2000 évvel ezelőtti valóságról egyébként nem tudhatunk sokat (ahogy én sem, úgy te sem), csak arról, amit azóta értelmezéseken át meghagytak, vagy éppen bennehagy(at)tak „bizonyos vallások” nevében működő „bizonyos egyházak” "bizonyos vezetői" – akik ugye tévedhetetlenek, aztán időnként mégis beismerik elődjük 50-100 évvel azelőtti nemtévedéseit. de 2000 éve valószínűleg a kérdések is egészen mások voltak, nemhogy a válaszok.
@tsabeeka: Jó magasra adtad a labdát! :)
Egy szerintem biztos (és most szándékosan nem bibliai oldalról közelítek): az, ami most megy, nem feltétlenül a legnormálisabb dolog. A meggondolatlan „szerelmi” kapcsolatok és a meggondolatlan összeköltözések szerintem eljutottak egy olyan szintre, amelyik nemcsak a fundamentalista keresztényeknél veri ki a biztosítékot.
Mire gondolok? A házasság mekötésénél (annak a bizonyos igennek a kimondásakor) bizony az ember szerintem legondolkodik. Legalábbis én ennél sokkal hétköznapibb dolgokban is csak nagyon átgondoltan fogadkozom. és ez bizony hűségre sarkall.
jenő, egyetértünk! csak én az elgondolkodásba beleértem éppen azt, hogy „minél több információja” legyen az embernek, szóval ne csak „spekuláljon” meg vélelmezzen bizonyos dolgokat, hanem megtapasztalja, hogy milyen a másikkal egy térben élni. szerintem pont ez segítheti jobb döntéshez az embert és kevesebb rossz házassághoz a társadalmat. ez pedig mindenkinek jó, _mindenkinek_.
ez nem házasságokhoz, hanem élettársi vagy még az sem kapcsolatokhoz „segíti” a társadalmat. amióta az bevett gyakorlat lett szakadékugrás szerűen csökken a házasságkötések száma, a válások számáról nem is beszélve.
a hűség és egyéb értékek errodálásával a liberális gondolkodás megtalálta azt a bástyát, ahova bizton építheti az elméleteit.
a kipróbállak téged és a kipróbálok mindenki mást is között igen vékony és ingoványos az ösvény.
csak néhány igen szépen hangzó elmélet, emberi okoskodás.
remélem 20 év múlva még lesz myLu és összefutok majd a gyermekeitekkel itt. kiváncsi vagyok, ugyanannyit veszítenek -e el majd, mint amennyit ti dobtatok el?
vagy ez exponenciálisan fog nőni?
„a 2000 évvel ezelőtti valóságról egyébként nem tudhatunk sokat”
ehhez csak annyit : akkor a reformáció korának vissza a forráshoz jelszavát dobjuk a kútba? minek tanulnak görögöt, meg hébert a nagyfejű teologus kollegák.
vesszenek a az egyház és más történeti művek!
ugyan már beeka!
ez az összeesküvés elmélet csak Mr Brownnak áll jól.
jobb ha ezt dobod ki a kukába, bármilyen okosnak kinéző prof szájából hangzott is el.
egy dolgot nem vett ő sem számításba:
az élő Istent, aki ma is ugyanúgy vezet, mint tette azt 2 , 4 ezer éve.
kérdés, hogy mi vezethetőek vagyunk-e, vagy köszönjük szépen, de vannak sokkal értelmesebb elméleteink?
aztán ,ha nem jönnek be, majd gyártunk másokat.
Tsabeeka! Teljesen el is fogadnám az álláspontodat, DE:
az, hogy sok az élettársi kapcsolat, sajnos nem küszöbölte ki azt, hogy a megkötött házasságok jelentős része válással végződik. :(
És továbbra sem bibliai oldalról közelítek (szándékosan):
Mumin sem azt tette. És abban van valami – szerintem nem keresztények számára is megfontolandó –, hogy a szülinapi tortát sem esszük meg hamarabb. És most kicsit OFF leszek, mert elkanyarodok az összeköltözéses témától. De! Például szerintem a férfi-nő kapcsolat kialakulásában az egyik legszebb dolog az, amikor még csak „kóstolgatja” egymást a két fél. Egy kis telefon, talán egy kis séta, aztán meg „jaj, megfogjam-e már a kezét…?” stb. Ezek gyakran tök fájdalmas dolgok, mert aztán nem lesz belőle semmi, mégis azt mondom, hogy talán ez is széppé teszi a dolgot. Ehhez képest a „csörgünk egy kicsit, aztán döntsük el, hogy nálad vagy nálam” lényegében fél óra alatt lezavar mindent, amire mások évekig készülnek. Vagyis saját magát fosztja meg az ember a várakozástól, a fokozatosságtól…
hm… Jenő, volt nekem is olyanom, hogy „kóstolgattuk egymást”, kézfogás, séta, kis lépésekkel haladás. első szerelem volt, de nem az utolsó, és jól is van ez így. nem gondolom, hogy mindenki azonnal „belefut” az igaziba, a neki szántba (bár én nem is hiszek benne, hogy feltétlenül kell ilyennek lennie). na meg azért a fokozatos haladás és a félórás ismeretség utáni hozzád/hozzám között nagyon sok fokozat van. és hidd el, én várakoztam eleget az életben, amíg rátaláltam a feleségemre, de várakozni is többféleképpen lehet :) az a kevés kapcsolatom, ami volt, mind az épülésemre szolgált, más/több lettem általuk, szükségem volt rájuk ahhoz, hogy amikor a feleségemet megismertem, már az legyek, aki. engem bizony senki nem fog meggyőzni az ellenkezőjéről :) nem érzem úgy, hogy valami kimaradt, vagy valamiből túl sok volt, jól érzem magam a bőrömben és a házasságban egyaránt. hát így van ez, kérem szépen :)
@reasonable:
Szándékosan túloztam az előző hozzászólásomban. Egyébként meg kábé ugyanarról beszélsz Te is, mint én.
Azt meg olyan jó olvasni, hogy jól érzed magad a házasságodban. :) Komolyan.
<>nem gondolom, hogy mindenki azonnal „belefut” az igaziba<>
pont ezért kell ésszel belefogni minden kapcsolatba. miért adnád oda azt másnak, amit a feleségednek szánsz és igazán csak őt illeti, és miért vennéd el azt mástól, ami nem téged illet?
@bizz: talán azért, mert ő azt akarja, és én is azt akarom. hadd döntse már el azt egy nő (ne te, Isten, vagy bárki más), hogy kit illet a szüzessége, és hadd ne legyen az első férfi egyben az utolsó is az életében, ha ő nem így akarja. én is eldöntöttem, hogy kit illetett a sajátom anno, és képzeld, nem bántam meg. lehet, hogy ez számodra hihetetlen, vagy megdöbbentő, de attól még engem nem szapul a feleségem, hogy „jáj, Dezső, csak a szüzességed, csak azt nekem hagytad volna!'”, és én sem szapulom őt. én elhiszem, hogy neked ez igen fontos, nekem is az, de mégis másként látjuk a dolgot. próbáld meg elfogadni ezt. sőt, ne csak fogadd el, esetleg értsd is meg… ha nem megy, hát nem megy, nem gond. részemről le is zártam a témát, mert azt hiszem, az előző és mostani hozzászólásomban leírtam, amit ezzel kapcsolatban le akartam írni.
szerintem kezdünk teljesen más dolgokról beszélni.
„a kipróbállak téged és a kipróbálok mindenki mást is között igen vékony és ingoványos az ösvény.” – ez így nekem – bocs – totális butaság. ezt honnan veszed? neked vékony? nekem nem.
sőt én egyáltalán nem is értem, hogyan következik logikailag egyik a másikból. ha holnap eltöröm a kezem, akkor azután már minden egyes nap el fogom törni, vagy hogy?
és a vita, úgy látom, egyre inkább erről szól. ne akard/ne akarjátok úgy látni/láttatni, hogy a mindenki lefekszik mindenkivel álláspontot ütköztetem a tietekkel. (egyébként meg nem is ez volt a kérdés, egy összeköltözés után sem kötelező a szex, ugye… )
@reasonable utolsójában látom a lényeget, illetve a rá adott reakcióban. aki a „keskeny úton” jár, az semmivel nem különb. ő is éppen ugyanolyan, csak ő épp mást választott. sokan (egyáltalán nem személyeskedésnek szánom @bizz, hisz nem is ismerlek, csak általánosságban mondom) éppen azért választják a keskeny utat, mert akkor jól megveregethetik a saját vállukat: ójee, erkölcsös vagyok, ezt is kibírtam. that's what i call álszentség.
ha valaki úgy hiszi, hogy az a jó, ha a házasság előtt nem költözik össze és/vagy nem szexel… sőt, továbbmegyek, ha valaki azt hiszi, hogy az a jó, ha egyetlen hétvégén sem megy le a helyi diszkóba – higgye, és máris igaza van! szerintem ugyan ettől se jobb, se rosszabb nem lesz, de ebben hisz, ergo számára ez a valóság, ez a keretrendszer, és mint ilyen, önmagában hordozza az igazságtartalmát.
csak ne emiatt tartsa valamirevalóbbnak magát és ne nézze le azt, aki ezeket nem így hiszi. és ne felejtse el, hogy nagyon sokan (nincs statisztikám, de szerintem elsöprő többség) azért nem mernek a középútra lépni, mert fél, hogy onnan meg a másik szélsőségbe esnek át. ezt emberi gyengeségnek hívják, nem pedig a középút hibájának.
kösz @tsabeeka: sok butaságot gondolok nap mint nap , de ebben a topicban próbálok koncentrálni.
nekem vékony, és a példád is sántit.
én arról beszélek, hogy az ember saját vágyait hajtja, s hogy mindezt kielégítse szép elméleteket gyárt : nincs abban semmi, ha kipróbálom valakivel milyen is az, és innen miért is ne lenne közel az, hogy ez majdnem jó volt, de ahhoz, hogy király legyek az ágyban még gyakorolnom kell egy – két gyakorlott partnerrel is….stb.
mi köze ennek a kéztöréshez? szerintem semmi.
a keskeny út vízválasztó. nem, hogy felfuvalkodottá tesz, hanem bizony alázatra sarkall.
hogyan jönnék én ahhoz, hogy megítéljelek téged, vagy bárki mást, hiszen gyarló bünös vagyok magam is. éppúgy embert öltem, mint te……
de mivel tudatában vagyok annak, hogy a széles út a halálba visz, nem tudom meg nem tenni, hogy ne mondjam el.
ezt tettem itt is.
ha elvárjátok, hogy megértselek titeket, akkor ezt én is elvárhatom nem?
Hát nem tudom mit gondoljak erről:-D Igazából például unokatesómék együttvannak 10 éve 16 éves koruk óta és nagyon szeretik egymást(egyetemet nemrég fejezte be),épp eljegyzés volt,ők összeköltöztek már de én nem ítélem ezért el őket.A nagycsaládomban volt rá példa hogy idő előtt rögtön házasság alig ismerték egymást,(19 évesek voltak) aztán csalódás lett a vége mert a gyerek itta meg a levét az anyja miatt aki 3-4 évesen kékre-zöldre verte….Így válás lett. Hát látok ilyen példát is olyat is nem tudom mit gondoljak róla.
Hozzáfűzöm:a celebektől borsózik a hátam olyan undorító amiket csinálnak:-S
És az se egy jó dolog hogy házasság helyett inkább csak párkapcsolatok vannak.Igen is szükség van a papírra is és az nem csak egy papír hanem sokkal több annál.Nekem csomó osztálytársam van aki ilyen "párkapcsolatból"született szüleik persze nincsennek együtt,erkölcsük nulla,minden hétvégén isznak mint az állat és sorolhatnám még hogy milyen dolgokat csinálnak………:-S
ne sorold! köszi @berni: azt hiszem értem a lényeget.
egyébként nekem is van ilyen és olyan tapasztalatom.
van olyan is akik együtt élnek, egyetemre jár már a gyerkőjük, de a világ semmi pénzéért (na ez túlzás:-) össze nem házasodnának.
ennek ellenére tök jó fej a gyerek.
de nem a tapasztalataink számítanak, mert csak árnyalják a képet, de nem mondanak el mindent a lényegről.
Ez most neked aktuális? :o
Nem nekem!:-$ Még csak pár hónapja vagyok együtt Tomival!:-D Az egyik barátnőm…
Esete válogatja.
Sokszor jó ha előbb lakva ismerik meg egymást a fiatalok, s ha rájönnek, hogy mégse olyan erős a lángolás, hát jobb ha nem házasság után derül ki, s akkor kell válni.
(Mondjuk én nem kapkodtam el, már félidős baba-várósan költöztem össze kedvesemmel,de ezért se vetettek rám követ, mondjuk a babához való gratulálás után a második gondolat a házasságkötés kérdése volt mindenkinek, de „mindennek rendelt ideje van”.)
Kinél így, kinél úgy.
huh, ez megint kényes víz (nem elektronikus).
a választ nem kötelező elfogadni: de a Biblia nem arról ír, hogy költözz össze, majd kiderül, ha bejön, jó, ha nem, nem…
Szeretnék én is hozzászólni a kérdéshez! Tudom,hogy a véleményem sok mindenkit felháborít majd.De úgy vagyok vele,hogy „akinek nem viszket a füle” az egyetért velem.Vagyis az,aki igazán az Úrat követi.
Ezt az igét szeretném bevezetőnek:
„…Írtam nektek ifjak,mert erősek vagytok,és az ISTEN IGÉJE megmarad bennetek,és meggyőztétek a gonoszt” (1 János 2,14)
Nem igazán az összeköltözésre szeretnék kitérni.De amit leírok az megadja a választ sokmindenre.Valójában a házasságot emelném ki.Ugyanis ez az ember egész életére kiható döntés!Főleg egy hívő embernek!!! Nem mindegy,hogy hogyan cselekszik már a házasságkötés előtt!!!! Két lehetőség van.Vagy „próbálom” én magam megkeresni a hozzám illőt,vagy az egészet Istene bízom. Ami az elsőt illeti,nos …. Én is úgy viselkedjem mint a Világ és „kipróbálom” a házasság előtti életet? De akkor miben külömbözik egy hívő fiatal a világitól??? További kérdések: Helyes-e ha a hívő fiú/lágy „járnak”,mint a világiak és ha megunják (kiszeretnek egymásból) egymást,akkor ott a másik???
Nem jön be!Nem baj!Van másik!!!! Hogyan képviselhetem így az Urat???
További kérdés! Nem paráznaság az,ha már kívánsággal tekintek egy fiúra/lányra?
A helyes,ha mindenben Isten igéjét követjük!!!!!
A Bibliában sok példa van,mely megmutatja a helyes utat egy hívő fiatalnak.És itt szeretnék kitérni arra,hogy jó ha az Úrra figyelünk!!!!!!!!
Izsák és Rebeka történetét szeretném leírni! Tudom,hogy ismeri mindenki .Csak az a kérdés,hogy komolyan veszi-e?Hiszen nem véletlenül íródott le!
1 Mózes 24,1-9 Ennek a résznek azt a címet is adhatnánk,hogy NEM MINDEGY,HOGY KI LESZ A FELESÉGÜNK/FÉRJÜNK.Láthatjuk,hogy Isten VEZETI a férfit Rebekához.Itt van a hangsúly!!!!Isten vezetése.Meg kell győződni arról,hogy valóban ezt a fiút/lányt Isten akarja házastársamnak. Az igazá hívő lányoknak és fiúknak ez a legfontosabb.Nem az,hogy milyen daliás vagy csinos a másik.Komoly átadott életű legyen!!!.Nem elégszik meg azzal,hogy a másik azt mondja,hogy : „Nekem az Úr azt megmutatta,hogy te leszel a feleségem!” Teszem itt hozzá azonnal,hogy a fiú szívében kell elsőnek eldőlni a házasság kérdésének.
Honnan tudom,hogy ő az igazi? Megnézem a másiknak az életét.Odaszentelt az Úrnak? Talán itt kellene kezdeni mindenkinek!!! Izsák szolgája is ezt tette.Bár ő előtte jelt kért Istentől.De most nem erre tenném a hangsúlyt! Mit látott a szolga? Azt,hogy Rebeka szolgálatkész,önfeláldozó és önzetlen.Ugyanis erre szükség van a házasságban és a gyermeknevelésben!!!! Amúgy nem is alkalmas az a lány és (teszem hozzá a fiú) a házasságra. Annak kell kidomborodni,hogy:
„Mindenemet odaadom majd,és mindet megteszek a férjemért, családomért,a gyermekeimért!”
Rebeka szívében is eldőlt a válasz! Hozzámegy Izsákhoz,pedig még nem is látta!!!
Lefordítva ezt a mai „modern” időkre és gondolkodásra. Rebeka nem ismerte Izsákot!!!! Sok fiatal pedig igencsak „megismeri” egymást a házasság előtt. Sajnos ez sok hívőnél így van!Úgy vannak vele,hogy együtt élek vele,hiszen lakva ismeri meg egymást az ember!!! Mit mond erre Isten? Rebeka is lakva ismerte meg Izsákot? Nem! A bizonytalanba ment!-monják sokan. Ezt látja az,aki nem Isten vezet!!! Ha az Úr vezet,akkor más a helyzet. Hiszen bármi is jön a házasság ideje alatt, el tudom mondani nyugodt szívvel ezt a fiút/lányt az Úr adta.Bármilyen nehézégek lépnek is fel,az Isten által kiválasztott társsal ezt meg tudom oldani.
Mindenkinek megvan a Rebekája és Izsákja! Az Úrtól kell kérni!
A hívő párt egy hármas kapocs köti össze.Az első és legfontosabb az Úr. Ő a garancia a házasságra! Terészetesen az is fontos,hogy két fiatal „közös hullámhosszon” legyen (mai szóval mondva) és hogy vonzódjanak egymáshoz. A világba jobb esetben ez utóbbi kettő van meg.Rosszabb estben csak a testi vonzalom.De erre nem lehet egy házasságot építeni!Nem véletlen a sok felbomlott család és házasság mostanában.A legnagyobb baj,hogy ez már a hívők között is felütötte a fejét!!! Nem jön be ezzel a házasság! Nem baj! Van másik! Kérdezem:Miben különbözik akkor a „hívő házaspár "a világitól? Semmiben!!! Példa kell,hogy legyen mindenkor az életünk! Ragyogjunk "mint sötét éjszakában” a csillagok!!!Hiszen az Úr követei vagyunk ezen a Földön!!!
A kérdés azért aktuális, mert most van a házasság hete…
Komolyan? Van ilyen is?
Ez nem kellene,hogy kérdés legyen!!!
@marc bocsi ,de én nem tudtam róla
Kérdezek valamit? Nálatok az istentiszteleten soha nem beszéltek arról,hogy milyen egy hívő lány vagy fiú? Milyen „kapcsolat” lehet két fiatal között a házaság előtt?
Sokan nem veszik komolyan a házasság előtti tiszta életet! Még a hívők sem!
sajnos nem veszik.
mint tudjátok én nem az összecuccolás, összefekvés pártján állok.
nem leszel egyiktől sem okosabb….
szerintem nálunk elég gyakran előkerül az erkölcs, csak egyrészt az evangélikus nem mereven dogmatikus (bár nem is szkeptikus: sosem állítja, hogy 100 %-ig igaza van az etika terén, mert a létező és működő lelkiismerete megfékezi, nehogy felesleges lelkifurdalást okozzon néhány kegyes, istenfélő, hívő és nem-teológus fiatalembernek, akiket könnyebben félre lehet vezetni), másrészt pedig nem az ÓSZ lapjaiból próbálja kifacsarni az aktuálszociológiai kérdésekre a hajszálpontosnak vélt válaszokat, mert az euroatlanti kultúrára közvetlenül nem lehet alkalmazni az ókori zsidó erkölcsi törvényeket – na jó, azért régiónként, gondolom, változó a helyzet, itt-ott elszórtan lehet számítani tapsviharra és röhögő-, vagy inkább sírógörcsre, amikor azt látja az ember, hogy vannak, akik meggyalázzák a Szentírást éppen a nem várt, ellenkező irányból
és akkor már hallom is vocativus masculinum singularisban, hogy: „Marcus, te liberális”, pedig én csak szurkolni szeretnék a közben tulajdonképpen elfeledett párnak, a kérdés alanyainak, hogy ha szeretik egymást, és készen állnak erre a nehéz, felelősségteljes, de kétségkívül izgalmas feladatra, akkor költözzenek össze, mert a lélek dolgait sem lehet szigorú szabályokhoz kötni
Marcus! A stílusod óriási! :) Örülök, hogy a régi vagy.
Hát ez csúcs. Köszi, Márk :-))))
Nos így is ki lehet magyarázni a dolgokat! Csak egyről ne feledkezzünk meg! Ami még a „szeretik egymást”-nál is fontosabb! Isten szava,amely mindezen felül van (ami egyesek szerint szigorú szabály).
el se tudjátok képzelni, mennyire várom már az összeköltözést, és mennyire félnék tőle mondjuk úgy 3-4 év együtt-járás után az együtt-éléstől: Istennek tetsző, tiszta életben
és úgy látom, a két vélemény a célban egyetért, csak a módban nem
stílus jó, csak a mondandó alapja billeg kissé.
ha leválasztjuk az ókori zsidó alapokat a kereszténységről, akkor egy érthetetlen vallást kapunk.
azok a törvények állandóak, mint ahogy Istenünk is az. Maga Jézus is megerősítette ezt:nem azért jöttem….
teljesen mindegy hol élünk az a 10 itt is ott is megítél mindannyiunkat
szerintem.
természetesen: Isten eleven szava, ami meg is ítél minket amellett, hogy le kell fordítani mai nyelvre: erre teszünk itt együtt kísérletet! szerintem nagyon izgalmas!
köszönöm Zsolt, ez nem volt egyértelmű a soraimban, a szenvedély miatt – egészen pontosan arra gondoltam, amit maga Jézus is kétségbe vont: nem a törvény igazságát, hanem az értelmezését, a szőrszálhasogatást, ami a lényegtől eltaszít minket
imádkozni kell ezért szüntelen, hogy se mások, se magunk ne álljunk „a vétkesek útjára, és nem ül a csúfolódók székére”
nézd, ha valakivel egy testté váltál, elhagyhatod-e Jézus szerint?
Jézus az emberi törvények , előírások ellen lépett fel: ti azonban….
ha azt mondjuk, hogy ugyan már a XXI században, vagy hát ez itt kérem Európa….
akkor ugyanilyen emberi előírásokat, törvényeket huzunk elő a farzsebünkből.
Ezekre az ÚR válasza ugyanaz a 2000 évvel ezelőtti elutasítás lesz.
közvetlenül (pl. szó szerint véve) lehetetlen és szerintem egyenesen kárhoztató alkalmazni a mi kultúránkban bizonyos törvény-értelmezéseket, amiket emberek írtak le a Bibliába (időben és térben) több „réteg”-ben (tehát nem is törvény), ehhez határozottan ragaszkodom
közvetett módon már egészen más a helyzet, megint egy csónakban evezünk: mivel az Úr szava ma is eleven, a 21. században megadja nekünk a lehetőséget, hogy lefordítsuk, és ezt az eseményt egyáltalán nem úgy képzelem, mint puszta teológiai okoskodás, hanem egyszerűen beláttam: érthetetlenek bizonyos történetek, versek, képes irodalmi és költői alakzatok kommentár, prédikáció, igemagyarázat nélkül – ez nem arról szól, hogy az Ige alkalmazkodik hozzánk úgy, ahogy a mi érveinknek és ellenérveinknek kényelmes 2010-ben, dehogy! nekünk kell megaláznunk a megszentelő igazság előtt, mégis, ebből fakadhatnak szép felfedezések az igazság keresése közben: a „fordítás” egy kulcsfontosságú momentum: alatta nem pusztán filológiai, exegetikai munkát értek, hanem igehirdetést, az egyházban és egyházon kívül
neked nyilván erre sokkal nagyobb rálátásod van, hogy mik az igazán érdekes példák, Ószövetségből, Újszövetségből egyaránt
Sajnos, nem tudom, mi a válasz mai kulturális viszonyok/a Biblia egyetemessége kérdésében. Az én véleményem az, hogy összeköltözni/lefeküdni házasság előtt ugyanúgy nem érdemes, mint a szülinapi tortát megenni a születésnap előtt két héttel. Emellett parancs is van, meg egyebek… Meg kell találni, mint mond Isten.
Márton, ez volt a legjobb!
Márton! Azt nem kell keresni,mivel Istennek egyértelmű erre a kérdésre a válasza!
Lehet bárhogy csavargatni/kifodítani ISTEN SZAVÁT a lényeg egy.Nincs összeköltözés házasság előtt!!!!
Majd folytatom !Most mennem kell! Gyülekezetbe járok,ahol a tiszta evangéliumot hallhatom! Hála legyen ezért az Úrnak!!!!!!!!!!!!!
számomra nem egyértelmű, évek óta nem találom ezeket a tiltásokat… de ha egyszer megtalálom őket, egyet fogunk érteni! addig is részemről a megközelítő válasz ilyesmi lenne „a mai kulturális viszonyok/a Biblia egyetemessége kérdésében” a témánál maradva
ki állítaná azt, hogy bárki elkárhozik, aki szereti a véres steaket? az ÓSZ világosan tiltja a véres húst fogyasztását – kérdezem: szegény steak-kedvelők megszívták? dehogy! az ókori zsidó ember úgy gondolkodott sok kánaánihoz képest, hogy a vér egy nagyon szent dolog, mert összefügg a lélekkel – a lélek pedig Istené, így a vér is… miért alapoznánk étkezési szokásokat az ÓSZ nagyon szép és találó, de mára fiziológiai értelemben érvénytelen elképzelésekre? és ha jól emlékszem, az ÚSZ-ben is előkerül a kérdés Korinthusban, mert ahogy régebben, a Mediterrán világban a vér a kultikus cselekedetekkel függ össze, akárcsak a szexualitás, a törvények tiltó megfogalmazásából, Pál érveléséből simán erre lehet következtetni – tévedett bármiben is a Biblia? ugyan már, nem ezt állítom, ennyire azért nem vagyok részeg liberális… ma nem a vér az Isten ellen elkövetett paráználkodás „állítmánya”, hanem más, ti szebb példákat tudnátok hozni a pénz, szcientológia, hatalmaskodás mellett, és mondjuk Dávid királysága óta felfedeztünk néhány dolgot az ember élettanában, például, hogy a vér teljesen anyagi. ezért „le kell fordítani” a vérrel kapcsolatos ószövetségi kijelentéseket és kultikus cselekedeteket, de mondjuk egy joddal vagy egy iótával sem csorbítja a test felszentelését követelő Isteni parancsok és rendeletek tényét
végül kérdezem: miért nem beszél senki a vérbosszúról? az „engedélyezett” gyilkosságokról? a menedékvárosokról? – ezek úgy elvesznek a homályban… pedig ezek az „egyebek” és „parancsok” is benne vannak a nagyon-nagyon bonyolult mózesi irodalomban, ahol együtt van Törvény és a Törvény-értelmezés: válaszoljatok, kérlek: szabad-e ölni vagy nem? lehet-e jogos egy vérbosszú? mit válaszol a Deuteronómium? mert szerintem nem egyértelmű, hacsak nem tisztázzuk a dolgokat a Hegyi beszéd néhány versével, mert mondjuk egy állam jogalkotásában nem mindegy, hogy a Tízparancsolatra, vagy annak értelmezésére alapozunk, nem?
sajnálatosnak tartom, hogy olyan részletekkel kell gyötörni a fiatalok lelkiismeretét, amik közvetlenül valószínűleg nem befolyásolják Isten előtti tisztaságunkat (pl. késő-gyermekkori szexuális tartalmú álmok, serdülőkori testi jelenségek, táplálkozás), szemben sokkal fontosabb Isten-tiszteleti elemek hangsúlyozásával… és igen, válllalom: vannak ókori zsidó törvény(értelmezés)ek, amiket én nem vállalok, nem vállalnék akkor sem, ha zsidókeresztyén lennék, és mielőtt valaki rosszra gondolna, nem azért, mert elvetem az ÓSZ-et, vagy zsidógyűlölő vagyok – hanem azért, mert vannak olyan igék, amik nem rám vonatkoznak, ellentétben pl. a Zsoltárok könyvével, és azért is, mert nagyon, de nagyon szeretem a disznóhúst (na jó, utóbbit nem gondoltam komolyan!)
az álláspontom idáig „fejlődött” – kiviláglik belőle, hogy az ószövetségi teológia nem az erősségem, a téma szempontjából gyenge példákat tudtam hozni, de nem csak az ÓSZ-től távolíthat el minket egy rossz magyarázat, vagy amit az előbb, fent írtam nektek, hanem Istentől is, úgyhogy tessék óvatosnak lenni :-)
(még soha nem ettem steaket, de) kávézás közben eszembe jutott nekem is egy hasonlat, csak nem tortával: nem érdemes kivenni a sütőből a húst, amíg véres, mert már a gondolattól is hányingerem van, hogy a jó öreg marha vagy disznóhúst nem félig ropogósra sütve kéne megennem, de van, aki így szereti, nem fog elkárhozni – legfeljebb nem egy asztalnál eszünk a látvány miatt, mert szeretnék jóízűen étkezni
de ahogy a torta és a steak esete sugallja, nem egyértelmű vallási útmutatások alapján hozott döntések ezek, mert nem Palesztinában élünk a Kr. e. I. évezred megfelelő szakaszaiban – a cél, amit mindnyájan együtt áhítunk a zsoltárossal, Mózessel, Ábrahámmal, a törvénytudókkal, farizeusokkal, az apostolokkal, nem más mint az Isten előtti (tesi és lelki) tisztaság, nem? csak Jézus óta talán megváltozott a liturgia, csakis így ezzel a feltételezéssel nyilatkoztam fent is
Szerintem sem attól lesz valaki jó keresztény,hogy külön él a Kedvesétől.Bizonyos helyzetekben ez lehet a jó megoldás. Én magamat nem tartom még elég érettnek egy ilyen húzásra,de akkor sem tartom kizártnak…
A Biblia Isten szava.Mely mindenkinek szól! Természetesen vannak olyan részek,melyek csak a zsidó népnek kellett betartani! De ennek ellenére az ószövetségi részek is vonatkoznak a HÍVŐ emberre.Itt nem is igazán a törvényekről van szó. Hanem arról,hogy életünk olyan legyen,ami tetszik az Úrnak! És amit a Biblia (Isten szava) említ,az azért íródott meg,hogy az életünk szent legyen.Hiszen Isten is erre kér:"Szentek legyetek,mert én szent vagyok!"A szentségbe pedig nem fér bele a házasság előtti nemi élet.Mivel ez már paráznaság! És mint minden bűnnek,ennek is lesz következménye. Aki pedig másképp értelmezi Isten szavát és a maga kívánságai „kielégítésére” használja fel,nos …. Ne teszem fel a kérdésemet,de ebből azonnal jön egy újabb. Akkor miben különbözik „Isten gyermeke” ettől a világtól? Hogyan várhatjuk el,hogy egy világi embert eljuttasunk Istenhez? Mit fog látni? Jé,hiszen ezek ugyanazt csinálják,mint a világban!!! Minek jöjjek Istenhez,hiszen ők sem különbek,mint én.
Rosszabb esetben bemegy az istentiszteletre és szép lassan a világ beszivárog a hívők közé. És ott ül egy csomó „újjászületett” ember. Majd egy szép napon már nem is az Úrról szól a szolgálat!!! Csak annyi,hogy érezzük jól magunkat! Az egész egy show műsor lesz!!! Mikor pedig kilépnek a templomból,úgy folytatják életüket ,mint ahogy a világban élők!
Jézus Krisztus előtt semmilyen bűn nem állhat meg!Legyen az kicsi vagy nagy! A hívő embernek TÖREKEDNI KELL,hogy tiszta és szent életet éljenek. És ez nem a fiatalok gyötésére van!!!!!!!!! Isten szava! Semmi se györelem,ha Isten kérését teljesítem! Ja! Igen ha pl.a paráznaság bűnébe esem,mehetek az Úr el.Megbánom,megvallom és elhagyom.De vajon Isen jó szemmel fogja nézni,ha továbbra is bűnben élek? Mindenki válaszolja meg saját magának! Mikor Isten kér minket valami megtételére az nem lehet nehéz,mert Ő ad hozzá elég erőt,hogy véghezvigyem!!!!
@marc: nagyon nehezen tudom megfogalmazni, amit szeretnék mondani – amikor ezt a mondatot először hallottam, először nagyon meglepődtem: a keresztyén ember, a keresztyén vallás(gyakorlat) tulajdonképpen nem „több”, „értékesebb” más vallásnál, más embernél, ha történetileg, az emberi intézmény, az Ádámban és Évában eredendően bűnös egyén szintjén tekintjük – Pál ezt nevezi Isten haragjának
akkor már egészen más a helyzet, ha feltesszük a kérdést: miről tesz bizonyságot a keresztyén vallás, mi a keresztyén ember hitének tartalma? nincs más ilyen Isten a világon, nincs más ilyen isteni szeretet! ebben a tanúságban/tanúskodásban vagyunk egyedülállóak, én így látom, mit szólsz ehhez?
pont azt kéne látni a kívülállóknak, hogy mi nem vagyunk Istennek elkülönített szentek a templomban, hanem ugyanolyan, gyorsétteremben étkezős, villamoson utazós, csokit tonnaszámra fogyasztós, néha udvariatlankodós és káromkodós, gyakran mérgelődős, híradókat rendszeresen nézős, moziba járós és aggodalmaskodós, egyszóval ebben a világban létező és élő, eredendően bűnös, bár – ami a világtól valóban elkülönít minket, de immár nem rituális tisztasági értelemben, hanem mustármagként, kovászként, lámpásként, stb. – Isten kegyelmére teljesen ráhagyatkozó emberek, egyszerre igazak és bűnösök, akik hitük gyümölcseiért és a bűnös megtéréséért imádkoznak, mert Isten a bűnt gyűlöli, nem a bűnöst! ha megkapjuk a kegyelmet, mit árthat nekünk e világ Fejedelme? a báránybőrbe bújt farkasok, a szentes képmutatók? SEMMIT! :-)
a házasság előtti nemi életről tisztelem, amit gondolsz, akkor is, ha nem értek vele egyet, mert jómagam ezt az egyén lelkiismeretére bízom, mivel a pontos választ nem találom a Bibliában – csak annyit engedj meg kérlek, hogy a „paráznaság” szót megvilágítsam egy másik szemszögből: feljebb írtam, hogy sokszor megfeledkezünk a szó másik, sokkal mélyebb jelentéséről, miszerint Isten népe a menyasszony képében megcsalja az Urat egy másik istennel… én attól félek, ha a paráznaság szó értelmét leszűkítjük a nemi élettel kapcsolatos dolgokra, elfordítja arcunkat a kereszttől: ezért örülök nagyon annak is, amit a másik „oldalról” hallok, hogy a szexualitás valóban LEHET a másik isten, amivel megcsaljuk Teremtőnket: ezek után kérdezem: nem lehetséges, hogy ez bűn, tisztátalanság, paráznaság a házasság intézményét képes belülről is rohasztani? a szentnek képzelt házasságban, amit Isten nem is szentel meg…
és a gyötrés ige használatáért bocsánatot kérek, ha erős volt, és az olvasat bárkit megbántott: Luther volt rám nagy hatással, akihez hasonló módon rengeteg gyötrelmen keresztül mentem a tisztátalanság értelmezése miatt
Vétkezzünk,hogy a kegyelem még nagyobb legyen? Távol legyen! Bocsi pontosan kapásból nem tudom idézni Pál apostol mondatait.De a lényeg,hogy a kegyelemben élőknek kerülni kellene minden olyan helyzetet,ami a bűnbe viszi.
Isten nem kegyelmez annak a kereszténynek,aki már ismeri az igazságot és mégsem úgy él.Bár megmentett és Hozzá fog jutni,de nem mindegy hogyan.
Az engedetlenségnek következnényei vannak. Az első Isten haragja.
Majd az ilyentől Isten elrejti arcát!Gondolj csak Dávdra!Mi volt neki a legfontosabb:Zsolt 27,9 Isten jelenléte (Zsolt 143,6-7;2 Kor 4,6)
Majd a következő lépése Istennek:engedi az embernek ,hogy a saját kívánságai szerint járjon.Ez a veszedelembe vezető út!!! ( Kicsi vagy nagy bűn,mindegy).
Mi meg vagyunk különböztetve minden más néptől!!!!!!! Itt van a lényeg! Az Úr gyermekei vagyunk,az Ő családjában élünk.Nekünk pedig egyetlen feladatunk van:"Legyünk az Ő kegyelme dicsőségének a magasztalására!!!!" Vajon,hogyan lehetséges ez,ha sok „hívőnek” ez nehezére esik! Nem gondolunk ilyenkor arra,hogy Isten a legdrágábbat adta,hogy megmentsen téged,engem…? És mi mit teszünk? Ragaszkodunk saját elképzelésünkhöz,vágyainkhoz,….magunkhoz.Nem adjuk át teljesen Neki az életünket.Fél szívvel szolgálni pedig Őt nem lehet! Vagy teljesen az Övé vagyok,vagy sehogysem és elkezdek vallásoskodni! (Bocsánat,de akinek nem inge,ne vegye magára!!!)
Gyönyörű gondolatmenet, kár, hogy így(!) nem alaklmazható. Kimarad belőle, hogy vannak helyzetek, amik szürkék. Nem Isten előtt, hanem mi előttünk. Ezekben a helyzetekben nem tudjuk azt mondani, hogy így vagy úgy dönts,mert emberként nem vagyunk tisztában a jó válasszal.
A ember pedig attól, hogy hívő nem költözik a hívők tökéletes bolygójára, ahol minden Isten rendelése szerint van. Ebben a világban KELL megállnia a helyét, mint hívő és mivel ember és bűnös, így elbukik minden nap. Ez mutatja pont azt, hogy az ember képtelen jónak lenni, hogy állandóan szüksége van Isten kegyelmére, csak így lehet élni. Kegyelemből, hit által! Ezzell nem azt mondjuk, h vétkezz bátran, de ne hidd, hogy hívőként felsőbbrendű vagy, a legutolsónak kell tartanod magad az emberek között a vétkeid miatt őszinte szívvel, különben nem bánod igazán vétkeid! Ez a Jézusi tanítás.
Kár,hogy nem érted a lényeget!Olvasd el a fenti sorokat és ne vitázz,mivel az nem vezet sehova! Sajnálom,hogy ekkora indulatot váltottam ki belőled! Bocsánat!
Mégegyszer mondom:Ne vitázz!!!!!!!
Részemről a vita nem rossz dolog,sőt! De persze,természetesen, ha te nem így érzed, akkor ne folytassuk, nem akarom, hogy sérülés legyen a vége számodra.
a minénkre akár lehet a végszó :-) én eddig nagyon élveztem, és lehet, hogy még egészen más álláspontot is olvashatunk, új izgalmas távlatokat megnyitva
Én minden pillanatát élveztem! (Ezt ne értsd félre!) Szeretek beszélni az Úrról,mégha más véleményen vagyok is az illetővel.Mindig azt nézem,hogy a másik hogyan él együtt az Úrral! Érdekel a véleménye! Ettől jó egy oldal! Remélem,ha az új Myluther elkészül/átalakul ez nem szünik meg!
hú, akartam ide írni, de nem sikerült. Valahogy egész délután csak töltött a ML, csak töltött, de nem lett semmi. De nem is baj. Mindenesetre,majd ha kicsit megnyugodtak a kedélyek, felteszem a kérdéseimet teológiában nálam jártasabb testvéreinknek… :-) Addig is, jó8, sziasztok!
Elvagytok:-D
@marcus_christianus: akkor már egészen más a helyzet, ha feltesszük a kérdést: miről tesz bizonyságot a keresztyén vallás….?
nagyon jó kérdés.
ha ugyanúgy összefexünk férfiakkal, nőkkel, külön vagy egyszerre, összeköltözünk idő előtt gyereket csinálunk, elválunk ….akkor mitől leszünk mások , mint a világ.
mint Noé napjaiban. mindenki élte a kis életét csak az egyetlen igaz nem.
hol világít az a hegyen épült város????
kiváncsian várom hányan kértétek el imádságban az összeköltözést az ÚRtól, és hány hány Áment kaptatok rá.
@bizz: minden (asszem átlagos, normális, egészséges heteroszexuális kritériumnak megfelelő) gondolatom a képzeletemből származik: mi lenne ha mondjuk 3-4 éve együtt járnék egy lánnyal, akit szeretek, ő is szeret engem (na meg a német barokk kamarazenét), de az ámenre még csak gondolni sem mertem eddig, de biztos kérném Istentől, ha eljön az alkalmas idő, mert ha Jézus nevében kérek valamit, azt megadja Teremtőm – ki tudja, Zsolt, lehet-e ilyet kérni Jézus nevében, mert még mindig azt gondolom, a jó erkölcs önmagában nem tesz minket hegyen épült világító várossá
a rossz erkölcs meg végképp nem.
talán nem kéne a Jakabi, Péteri kérdésbe belebonyolódni, hiszen meg van már a válasz 2000 éve.
hit + cselekedetek, mindkettő fontos.
ha nem hitből építkeznek a tetteid, nem is fognak azok világítani, max téged fényeznek. azt meg minek?
ha négyezer éve fontos volt az erkölcsi , szexuális tisztaság, ha kétezer éve Jézus ismét megerősítette azt, akkor nem biztos, hogy olyan nagyon okos felvilágosult nagyvárosi menőknek kéne mutatkoznunk, akik majd jól megértelmezik és megmondják, hogy hogyis kell mindazt negligálva élni az életet a XXI. században.
rossz hírem van: ugyanazok a törvények mentén.
olvasnivaló:
http://moly.hu/konyvek/cseri-kalman-a-torveny-betoltese
http://www.harmat.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=62&Itemid=62
én ragaszkodtam ezekhez az ósdi kijelentésekhez, törvényekhez és mondhatom nem bántam meg.
te sem bánnád, hidd el.
még ha a 4 év mégoly hosszúnak is tűnik.
na meg a német kamarazenét… Azt én is! XD
nahát, nem bánnám meg? feltételes módban? – azt hittem, én is ugyanabból az ÓSZ-ből értesültem a törvényekről: ez úgy tűnik nekem, mintha tagadnám a tisztaság fontosságát, éppen böjt(elő)ben, egy elég egyoldalú evangéliumi rajongástól megfertőzve
mindenesetre én is jobbnak (hatékonyabbnak) tartom a keskeny úton járható Józanész-módszert a gőgös felvilágosultság és az itt szigorúan rosszalló értelemben, tehát nem általánosításképpen leírt „kérügmatikus-fundamentalizmus” 2×3 sávos autópályán közlekedő és egyébként (nem is olyan véletlenül) igen nagy népszerűségnek örvendő tévelygéseitől óvakodva, ebben egyetérthetünk, valahol a kettő között lehet az igazság, aminek megfogalmazására ember nem vállalkozhat, csakis a körülírására, de ezek a körülírások jobb esetben mindig kritikára való szomjat, és toábbgondolást váltanak ki a Józanész-módszer követőitől – egyébként én is elég antik kijelentésekhez ragaszkodom, remélem, ez feltűnt…
nem árt néha kételkedni az emberi hagyományokban sem, hozzátartozik az egészséges hithez, én ehhez ragaszkodom, néha nagyon megbánom, aztán rájövök, hogy érdemes volt, mert vagy visszamenekülhettem a kereszt tövébe (mintegy megélt mni-böjt, távol Istentől), vagy pedig rájöttem egy újabb, hermeneutikai siralomházban legalább 2000 éve szenvedő igevers talán nem is valódi, hanem inkább a megközelítő értelmére
Zsolt, egy másik topikra utalva, én is üdvözölném a most már írásértelmezési vagy tradicionálisabb értelemben vett fundamentalista tartalmat, hiszen mint minden értelmezési „módszerre”, erre is nyitottnak érzem magam
az ajánlott irodalmat, ígérem, bepótolom szabadidőmben, mostanában Luthertől kell olvasni törvény-értelmezéseket
kicsit praktikusabb szempontból nézve: érdemes lenne statisztikailag megmérni, hogy hol nagyobb a válási arány, illetve a pár év után „nem vagyok teljesen boldog a házasságomban” kijelentés. egészen egyszerűen azért, mert egészen más oldaláról ismeri meg két ember egymást, ha együtt lakik. ez nem csak a szerelmi kapcsolatra vonatkozik, ugyanúgy belátható egy baráti társaság egy albérletbe költözésekor is.
a hagyományoknak pedig szerintem akkor van értelme, ha az ember nem gyávaságból és lustaságból ragaszkodik hozzájuk. (ergo nem kell gondolkozni semmin, úgyis minden le van írva, hogy mi a jó és mi a rossz.) akkor, illetve annak van értelme, aki megtalálja a magvát, és képes átültetni saját körülményeire.
egyébként szerintem bármely vallást nézve az a helyzet, hogy a magukat hívőnek valló emberek 0.00001 százaléka él a saját szentírása szerint. egy másik jelentős része nem követi a mindennapok során, a maradék (legnagyobb) rész pedig bár azt hiszi, hogy követi, igazából nem a szentírás, hanem annak valamely másik ember vagy embercsoport által történő (bele)magyarázását követi. (vö. marcus 2000 éve szenvedő igeverse) úgyhogy ezzel csak óvatosan.
a kockázatok és mellékhatások tekintetében olvassa el a Szentírást vagy kérdezze meg teológusát, lelkészét: 10-ből 9 szerint erkölcsvallás [azaz mintegy a Szentírás alapján él/igyekszik élni], a száműzött 1 pedig azt mondja, nem erkölcsvallás, hanem valami más
( :-) )
@marcus_christianus: értékelem a nyitottságod!
@tsabeeka: praktikus szemszög nagy ötlet, csak egy valakit hagy ki a statisztikából.
hagyomány: ez valami vicc? hogyan keverted bele a szalszába? 2000 éve már megitéltett még ha azóta folyamatos reneszánszát éli is bizonyos vallásokban.
ezeknél jobb ötlet kellene
@bizz az az egy valaki – állítólag – azt szeretné, hogy a családok – a „gyermekei” – boldogok legyenek. persze simán benne van, h rosszul tudom.
a 2000 évvel ezelőtti valóságról egyébként nem tudhatunk sokat (ahogy én sem, úgy te sem), csak arról, amit azóta értelmezéseken át meghagytak, vagy éppen bennehagy(at)tak „bizonyos vallások” nevében működő „bizonyos egyházak” "bizonyos vezetői" – akik ugye tévedhetetlenek, aztán időnként mégis beismerik elődjük 50-100 évvel azelőtti nemtévedéseit. de 2000 éve valószínűleg a kérdések is egészen mások voltak, nemhogy a válaszok.
@tsabeeka: Jó magasra adtad a labdát! :)
Egy szerintem biztos (és most szándékosan nem bibliai oldalról közelítek): az, ami most megy, nem feltétlenül a legnormálisabb dolog. A meggondolatlan „szerelmi” kapcsolatok és a meggondolatlan összeköltözések szerintem eljutottak egy olyan szintre, amelyik nemcsak a fundamentalista keresztényeknél veri ki a biztosítékot.
Mire gondolok? A házasság mekötésénél (annak a bizonyos igennek a kimondásakor) bizony az ember szerintem legondolkodik. Legalábbis én ennél sokkal hétköznapibb dolgokban is csak nagyon átgondoltan fogadkozom. és ez bizony hűségre sarkall.
jenő, egyetértünk! csak én az elgondolkodásba beleértem éppen azt, hogy „minél több információja” legyen az embernek, szóval ne csak „spekuláljon” meg vélelmezzen bizonyos dolgokat, hanem megtapasztalja, hogy milyen a másikkal egy térben élni. szerintem pont ez segítheti jobb döntéshez az embert és kevesebb rossz házassághoz a társadalmat. ez pedig mindenkinek jó, _mindenkinek_.
ez nem házasságokhoz, hanem élettársi vagy még az sem kapcsolatokhoz „segíti” a társadalmat. amióta az bevett gyakorlat lett szakadékugrás szerűen csökken a házasságkötések száma, a válások számáról nem is beszélve.
a hűség és egyéb értékek errodálásával a liberális gondolkodás megtalálta azt a bástyát, ahova bizton építheti az elméleteit.
a kipróbállak téged és a kipróbálok mindenki mást is között igen vékony és ingoványos az ösvény.
csak néhány igen szépen hangzó elmélet, emberi okoskodás.
remélem 20 év múlva még lesz myLu és összefutok majd a gyermekeitekkel itt. kiváncsi vagyok, ugyanannyit veszítenek -e el majd, mint amennyit ti dobtatok el?
vagy ez exponenciálisan fog nőni?
esetleg lesz egy „maradék”?
úgy legyen!
„a 2000 évvel ezelőtti valóságról egyébként nem tudhatunk sokat”
ehhez csak annyit : akkor a reformáció korának vissza a forráshoz jelszavát dobjuk a kútba? minek tanulnak görögöt, meg hébert a nagyfejű teologus kollegák.
vesszenek a az egyház és más történeti művek!
ugyan már beeka!
ez az összeesküvés elmélet csak Mr Brownnak áll jól.
jobb ha ezt dobod ki a kukába, bármilyen okosnak kinéző prof szájából hangzott is el.
egy dolgot nem vett ő sem számításba:
az élő Istent, aki ma is ugyanúgy vezet, mint tette azt 2 , 4 ezer éve.
kérdés, hogy mi vezethetőek vagyunk-e, vagy köszönjük szépen, de vannak sokkal értelmesebb elméleteink?
aztán ,ha nem jönnek be, majd gyártunk másokat.
ennél azért rövidebb és drágább az életünk.
Tsabeeka! Teljesen el is fogadnám az álláspontodat, DE:
az, hogy sok az élettársi kapcsolat, sajnos nem küszöbölte ki azt, hogy a megkötött házasságok jelentős része válással végződik. :(
És továbbra sem bibliai oldalról közelítek (szándékosan):
Mumin sem azt tette. És abban van valami – szerintem nem keresztények számára is megfontolandó –, hogy a szülinapi tortát sem esszük meg hamarabb. És most kicsit OFF leszek, mert elkanyarodok az összeköltözéses témától. De! Például szerintem a férfi-nő kapcsolat kialakulásában az egyik legszebb dolog az, amikor még csak „kóstolgatja” egymást a két fél. Egy kis telefon, talán egy kis séta, aztán meg „jaj, megfogjam-e már a kezét…?” stb. Ezek gyakran tök fájdalmas dolgok, mert aztán nem lesz belőle semmi, mégis azt mondom, hogy talán ez is széppé teszi a dolgot. Ehhez képest a „csörgünk egy kicsit, aztán döntsük el, hogy nálad vagy nálam” lényegében fél óra alatt lezavar mindent, amire mások évekig készülnek. Vagyis saját magát fosztja meg az ember a várakozástól, a fokozatosságtól…
Jenő te már kapisgálsz valamit
hm… Jenő, volt nekem is olyanom, hogy „kóstolgattuk egymást”, kézfogás, séta, kis lépésekkel haladás. első szerelem volt, de nem az utolsó, és jól is van ez így. nem gondolom, hogy mindenki azonnal „belefut” az igaziba, a neki szántba (bár én nem is hiszek benne, hogy feltétlenül kell ilyennek lennie). na meg azért a fokozatos haladás és a félórás ismeretség utáni hozzád/hozzám között nagyon sok fokozat van. és hidd el, én várakoztam eleget az életben, amíg rátaláltam a feleségemre, de várakozni is többféleképpen lehet :) az a kevés kapcsolatom, ami volt, mind az épülésemre szolgált, más/több lettem általuk, szükségem volt rájuk ahhoz, hogy amikor a feleségemet megismertem, már az legyek, aki. engem bizony senki nem fog meggyőzni az ellenkezőjéről :) nem érzem úgy, hogy valami kimaradt, vagy valamiből túl sok volt, jól érzem magam a bőrömben és a házasságban egyaránt. hát így van ez, kérem szépen :)
@reasonable:
Szándékosan túloztam az előző hozzászólásomban. Egyébként meg kábé ugyanarról beszélsz Te is, mint én.
Azt meg olyan jó olvasni, hogy jól érzed magad a házasságodban. :) Komolyan.
<>nem gondolom, hogy mindenki azonnal „belefut” az igaziba<>
pont ezért kell ésszel belefogni minden kapcsolatba. miért adnád oda azt másnak, amit a feleségednek szánsz és igazán csak őt illeti, és miért vennéd el azt mástól, ami nem téged illet?
@bizz: talán azért, mert ő azt akarja, és én is azt akarom. hadd döntse már el azt egy nő (ne te, Isten, vagy bárki más), hogy kit illet a szüzessége, és hadd ne legyen az első férfi egyben az utolsó is az életében, ha ő nem így akarja. én is eldöntöttem, hogy kit illetett a sajátom anno, és képzeld, nem bántam meg. lehet, hogy ez számodra hihetetlen, vagy megdöbbentő, de attól még engem nem szapul a feleségem, hogy „jáj, Dezső, csak a szüzességed, csak azt nekem hagytad volna!'”, és én sem szapulom őt. én elhiszem, hogy neked ez igen fontos, nekem is az, de mégis másként látjuk a dolgot. próbáld meg elfogadni ezt. sőt, ne csak fogadd el, esetleg értsd is meg… ha nem megy, hát nem megy, nem gond. részemről le is zártam a témát, mert azt hiszem, az előző és mostani hozzászólásomban leírtam, amit ezzel kapcsolatban le akartam írni.
hát akkor pont.
én mindent megértek. ezt is.
azonban tudnod kell: ez nem a keskeny út.
ezt viszont te fogadd el.
elfogadom, persze. ez nem a keskeny út, ez az én utam.
szerintem kezdünk teljesen más dolgokról beszélni.
„a kipróbállak téged és a kipróbálok mindenki mást is között igen vékony és ingoványos az ösvény.” – ez így nekem – bocs – totális butaság. ezt honnan veszed? neked vékony? nekem nem.
sőt én egyáltalán nem is értem, hogyan következik logikailag egyik a másikból. ha holnap eltöröm a kezem, akkor azután már minden egyes nap el fogom törni, vagy hogy?
és a vita, úgy látom, egyre inkább erről szól. ne akard/ne akarjátok úgy látni/láttatni, hogy a mindenki lefekszik mindenkivel álláspontot ütköztetem a tietekkel. (egyébként meg nem is ez volt a kérdés, egy összeköltözés után sem kötelező a szex, ugye… )
@reasonable utolsójában látom a lényeget, illetve a rá adott reakcióban. aki a „keskeny úton” jár, az semmivel nem különb. ő is éppen ugyanolyan, csak ő épp mást választott. sokan (egyáltalán nem személyeskedésnek szánom @bizz, hisz nem is ismerlek, csak általánosságban mondom) éppen azért választják a keskeny utat, mert akkor jól megveregethetik a saját vállukat: ójee, erkölcsös vagyok, ezt is kibírtam. that's what i call álszentség.
ha valaki úgy hiszi, hogy az a jó, ha a házasság előtt nem költözik össze és/vagy nem szexel… sőt, továbbmegyek, ha valaki azt hiszi, hogy az a jó, ha egyetlen hétvégén sem megy le a helyi diszkóba – higgye, és máris igaza van! szerintem ugyan ettől se jobb, se rosszabb nem lesz, de ebben hisz, ergo számára ez a valóság, ez a keretrendszer, és mint ilyen, önmagában hordozza az igazságtartalmát.
csak ne emiatt tartsa valamirevalóbbnak magát és ne nézze le azt, aki ezeket nem így hiszi. és ne felejtse el, hogy nagyon sokan (nincs statisztikám, de szerintem elsöprő többség) azért nem mernek a középútra lépni, mert fél, hogy onnan meg a másik szélsőségbe esnek át. ezt emberi gyengeségnek hívják, nem pedig a középút hibájának.
részemről is pont.
kösz @tsabeeka: sok butaságot gondolok nap mint nap , de ebben a topicban próbálok koncentrálni.
nekem vékony, és a példád is sántit.
én arról beszélek, hogy az ember saját vágyait hajtja, s hogy mindezt kielégítse szép elméleteket gyárt : nincs abban semmi, ha kipróbálom valakivel milyen is az, és innen miért is ne lenne közel az, hogy ez majdnem jó volt, de ahhoz, hogy király legyek az ágyban még gyakorolnom kell egy – két gyakorlott partnerrel is….stb.
mi köze ennek a kéztöréshez? szerintem semmi.
a keskeny út vízválasztó. nem, hogy felfuvalkodottá tesz, hanem bizony alázatra sarkall.
hogyan jönnék én ahhoz, hogy megítéljelek téged, vagy bárki mást, hiszen gyarló bünös vagyok magam is. éppúgy embert öltem, mint te……
de mivel tudatában vagyok annak, hogy a széles út a halálba visz, nem tudom meg nem tenni, hogy ne mondjam el.
ezt tettem itt is.
ha elvárjátok, hogy megértselek titeket, akkor ezt én is elvárhatom nem?
pont, pont.
de, de, szerintem mi sem akarunk megváltoztatni téged (vagy hát a magam nevében beszélve biztos nem :)
Hát nem tudom mit gondoljak erről:-D Igazából például unokatesómék együttvannak 10 éve 16 éves koruk óta és nagyon szeretik egymást(egyetemet nemrég fejezte be),épp eljegyzés volt,ők összeköltöztek már de én nem ítélem ezért el őket.A nagycsaládomban volt rá példa hogy idő előtt rögtön házasság alig ismerték egymást,(19 évesek voltak) aztán csalódás lett a vége mert a gyerek itta meg a levét az anyja miatt aki 3-4 évesen kékre-zöldre verte….Így válás lett. Hát látok ilyen példát is olyat is nem tudom mit gondoljak róla.
Hozzáfűzöm:a celebektől borsózik a hátam olyan undorító amiket csinálnak:-S
És az se egy jó dolog hogy házasság helyett inkább csak párkapcsolatok vannak.Igen is szükség van a papírra is és az nem csak egy papír hanem sokkal több annál.Nekem csomó osztálytársam van aki ilyen "párkapcsolatból"született szüleik persze nincsennek együtt,erkölcsük nulla,minden hétvégén isznak mint az állat és sorolhatnám még hogy milyen dolgokat csinálnak………:-S
ne sorold! köszi @berni: azt hiszem értem a lényeget.
egyébként nekem is van ilyen és olyan tapasztalatom.
van olyan is akik együtt élnek, egyetemre jár már a gyerkőjük, de a világ semmi pénzéért (na ez túlzás:-) össze nem házasodnának.
ennek ellenére tök jó fej a gyerek.
de nem a tapasztalataink számítanak, mert csak árnyalják a képet, de nem mondanak el mindent a lényegről.